måndag 12 december 2011

Proteinlussebullar




Eftersom min käre sambo ligger på deff nu inför jul så tänkte jag i helgen att det kanske skulle vara roligt med något som är nyttigt, men ändå gott! Efter en stunds googlande så hittade jag detta recept hos en annan bloggare (smaljeansen.blogspot.se). Vi tänkte att vi prövar, det kan ju inte bli mer än fel...
Sagt och gjort. Efter en lång promenad till MAXI kom vi hem men ingredienserna till baket. Lussebullarna blev riktigt goda, faktiskt över mina förväntningar! Nästa gång tror jag dock att jag eventuellt skippar Profiber/Fibrex så blir de ännu mer lika de riktiga lussebullarna... Men dock kanske inte lika nyttiga...

Ingredienser:

50 g jäst (vi använde för söta degar)
250 g kvarg/lättkesella
2 pkt saffran
1/2 tsk salt
Sötningsmedel motsvarande 4 dl socker (se anvisning på förpackningen)
6-8 dl mjölk (vi använde nog 8)
2 dl Profiber/fibrex (detta hittade vi på glutenhyllan på maxi)
2-4 skopor vaniljproteinpulver
7 dl mandelmjöl (fanns på mjölhyllan, går dock även att göra själv, jag googlade och hittaderecept på internet)
9 dl dinkelmjöl (7 + 2 till utbakning)
4 msk fiberhusk (detta fann vi också på glutenhyllan)


Russin till dekoration, dock tog jag mig friheten att använda blåbär eftersom jag aldrig varit något fan av russin

1 ägg till pensling

Gör så här:

Smula jästen i en bunke och tillsätt saltet (jästen "smälter" något då). Värm på mjölken till 37 grader och blanda med jästen i bunken tills dess att jästen löst sig helt. Blanda i Kvargen, saffran, proteinpulvret och rör ihop. Tillsätt sedan Profiber och fiberhusk sedan mandelmjölet och dinkelmjölet och rör till en fin "bullsmet". (Konsistensen på degen blir inte lik den vanliga bullsmeten, men konsistensen på de färdiga bullarna blir ungefär densamma.)

Låt jäsa under bakduk i ca 45 min. Forma sedan till lussebullar och låt jäsa i ytterligare 45 min.
Dekorera sedan med russin och pensla med ägg. Grädda i ugnen på 225 grader i 5-10 min. Håll koll på dem eftersom när de blir klara blir de klara snabbt!

Mums, mums! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar