måndag 6 januari 2014

Chokladfudge


Det är tur man har trogna klasskamrater/läsare som påminner en om att det var ett tag sedan man lade upp något på bloggen. Självklart har det bakats en hel del nu under jul och nyårshelgen men tyvärr har lite tid och engagemang funnits för att lägga upp något. Men nu så ska jag allt ta och komma igång igen!
Denna fudge bakade jag inför jul och är egentligen samma recept som vaniljfudgen men med mörk choklad istället för vit. Tycker att den var god, men slår tyvärr inte vaniljfudgen (trots att jag är chokladälskare!?). Nästa gång jag bakar denna tror jag att jag skall prova använda min av mjölkchoklad istället, tror att det kommer att ge en bättre chokladsmak åt fudgen än den mörka från bakhyllan...

Ingredienser:
1,5 dl grädde
1,5 dl socker
1 dl ljus sirap
100 g mörk choklad (Odense använde jag)
0,5 tsk ättiksprit
50 g smör
2 msk vaniljsocker

Gör så här:
Mät upp grädde, strösocker, vaniljsoker och sirap i en kastrull. Koka upp tills dess att smeten är 120 grader, tar ca. 10 min.
Hacka under tiden chokladen och mät upp smöret. Då den kokande smeten nått 120 grader tas den från värmen och resterande ingredienser blandas i, rör tills smeten är jämn och fin.Häll sedan upp i en form klädd i bakplåtspapper och ställ svalt ett tag tills dess att smeten hårdnat. Skär i lagom stora bitar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar