måndag 16 september 2013

OIAJ - morotskaka med vaniljkräm


Ikväll blev det lite experimenterande igen, även denna gång från Tasty health (men med lite modifikationer). Jag måste erkänna att hon är verkligen en riktigt inspirationskälla! Så mycket gott det finns på hennes sida som dessutom är nyttigt!
OIAJ som står för "oats in a jar" var något nytt för mig, men det såg så gott ut att jag kände mig tvungen att prova. Sagt och gjort, det var fantastiskt gott, och underbart att det går att förbereda! Det här kommer jag ABSOLUT att göra igen! Tycker du om morotskaka och vill ha ett nyttigt alternativ så är det här rena drömmen, prova ni också så får ni se!

Ingredienser:
1 dl havregryn
50 g finriven zucchini
50 g finriven morot
0,5 burk morotspuré (Semper burk á 125g)
2 dl lättmjölk
1 tsk vaniljsocker
1 msk sötningsströ
1 tsk kanel
0,5 tsk kardemumma
2 äggvitor

Vaniljkräm:
100 g lättkvarg
75 g minikeso
1 msk philadelphia lätt 5%
1 tsk sötningsströ
0,5 tsk vaniljsocker

Gör så här:
Blanda alla ingredienser till gröten förutom äggen. Koka i kastrull någon minut och rör sedan ned äggen snabbt och noga så att det inte blir klumpar. Koka någon minut till och ställ åt sidan.
Blanda ingredienserna till vaniljkrämen i en skål. Häll sedan ned i en glasburk, "lager på lager". Ställ i kylen för att svalna eller ät den varm på en gång!

MUMS!!! 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar