onsdag 5 september 2012

Lågtemperaturstekt lax med rökt sidfläsk och röd stenbitsrom


Ja, till att börja med så vill jag ursäkta den väldigt dåliga bilden... Jag hade faktiskt kunnat tagit en bild som gett denna rätt mer rättvisa, men tyvärr var hungerhjärnan snabbare än kamerahjärnan så det fick bli som det blev helt enkelt. Bättre en dålig bild än ingen alls!
Receptet till denna laxmiddag hittade jag i en bok som jag fick på min födelsedag. Boken heter "lättlagat och kalasgott, Lax & Kyckling" skriven av Kristina Eriksson och Anna Clarén. Boken verkar riktigt bra och innehåller lite annorlunda recept än de vi brukar tillaga hemma.

Angående själva rätten i sig så var den riktigt god! Den rökta smaken från fläsket tillsammans med kryddorna och den krämiga såsen gifte sig riktigt bra. Enligt originalreceptet skulle man egentligen ha löjrom, men jag och min sambo bytte ut den mot röd stenbitsrom istället. Detta framförallt p.g.a. priset. Till rätten skar vi till "potatispinnar" som vi tillagade i ugnen med lite olja, salt och peppar, precis som klyftpotatis! :)

Ingredienser 4 port.

4 portionsbitar lax (vi använde 125 grams bitar)
salt & grovmalen peppar
1/2 gul lök
150 g champinjoner
100 g rökt fläsk
margarin/smör att steka i
75 g löjrom eller stenbitsrom

Ingefärsdressing:
4 msk rapsolja
1,5 msk finriven ingefära
1 msk pressad citron
0,5 dl finhackad persilja
salt & peppar

kall sås:
2 dl gräddfil
1 dl majonäs
2 msk honung
salt & peppar

potatis och/eller sallad till servering

Gör så här

Sätt ugnen på 100 grader. Lägg laxen i en smord ugnsfast form och krydda med salt och peppar. Sätt en ugnstermometer i en av laxbitarna och täck hela formen med plastfolie.

(Ja, jag kan säga att jag blev smått förvånad... Jag trodde absolut inte att plastfolien skulle klara av att vara i ugnen. Men med denna temperatur går det hur bra som helst!)

Grädda laxen i mitten av ugnen tills dess att termometern visar 48 grader, detta tar ca. 25-30 minuter.
Hacka under tiden löken och skär champinjonerna i skivor. Skär fläsket i små bitar och stek tillsammans med löken och champinjonerna i en stekpanna med smör/margarin.

Blanda ihop ingredienserna till ingefärsdressingen.
Gör även den kalla såsen genom att blanda alla ingredienser till den i en skål.

Då laxen är klar tags den ut från ugnen och det stekta fläsket, champinjonerna och löken strös ovanpå. Klicka sedan ut lite rom ovanpå och runtom fisken. Ringla över ingefärsdressingen.

Servera med den kalla såsen och potatis och/eller en god sallad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar