onsdag 22 januari 2014

Rågsurdegsknäcke


Som ni vet så ligger jag liiiite efter i mitt bloggande. Detta bröd bakade jag innan jul (ja, jag är långsam, jag vet!). Hur som helst så är detta inte ett bröd som enbart kan förtäras under juletider utan fungerar faktiskt året om! Passar jätte bra att äta bara med smör, messmör eller varför inte leverpastej!? Receptet fick jag från tidningen Baka i december (ovanligt, eller hur!?). Brödet tar lite tid att göra då det görs på surdeg samt att det ska kalljäsa. MEN, tro mig! det är helt klart värt besväret!
Att tänka på när man bakar brödet är att se till att kavla så tunt du bara kan, ungefär som när man bakar pepparkakor. Eftersom varje plåt tar ca. 15-20 minuter i ugnen gäller det även att vara taktisk i sitt formande av bröden. Detta fick jag själv erfara då jag till en början gjorde runda fina kakor med hål i mitten. Det fick då plats 3 kakor/plåt. Efter 3 timmars gräddande fick jag helt enkelt ändra taktik då jag insåg att minst hälften av degen fortfarande fanns kvar (gjorde dubbel sats) och gjorde små fyrkantiga istället!


Ingredienser:
Dag 1: (Fördeg)
100 g rågsurdeg (antingen hemgjord eller köpt)
150 g vatten, ljummet (ca. 1,5 dl)
75 g fint rågmjöl (ca. 1,25 dl)

Dag 2:
20 g jäst
500 g vatten, kallt (5 dl)
150 g honung (ca. 1 dl)
25 g salt (ca. 1 msk)
300 g grovt rågmjöl (ca. 5 dl)
250 g fullkornsdinkel (ca. 4 dl)
550 g vetemjöl (ca. 9 dl)
Fördegen från dag 1 bortsett från 1 dl som tas åtsidan inför nästa ev. bakning :)

Gör så här:
Dag 1:  Blanda alla ingredienser i en stor bunke så att det blir som en gröt. Täck med plastfolie och låt stå till nästa dag.

Dag 2: Lägg undan 1 dl av fördegen och förvara den i en burk med tätförslutande lock i kylen till nästa bakning. Blanda sedan alla ingredienser och arbeta i maskin i ca. 10 minuter till en smidig deg. Ställ i kylen över natten.

Dag 3: Sätt ugnen på 180 grader. Dela degen i lagom stora bitar för att kunna kavla ut degen tunn, ungefär som när du kavlar pepparkakor på ett mjölat bakbord. Skär eller stansa ut önskad form av degen. Kavla sedan med en kruskavel eller nagga kakorna med en gaffel. Grädda i ca. 15-20 minuter beroende på ugn/storlek på bröden. Låt de torra kakorna svalna på galler. 

Förvara torrt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar