söndag 9 oktober 2011

Jästfritt bikarbonatsbröd



Detta underbara bröd utan jäst är superenkelt att baka och går att variera i det oändliga med olika frön, nötter och torkade frukter. Sedan jag fick receptet från min syster har den blivit en standard som alltid finns i frysen. Till skillnad från originalreceptet brukar jag tillsätta lite extra pumpafrön förutom solrosfröna och klippta torkade aprikoser istället för russin, det blir riktigt gott!


Ingredienser:


1 dl havregryn

1 dl rågflingor

2 dl vetemjöl

3 dl grahamsmjöl

1 dl solrosfrön

1 tsk salt

2 tsk bikarbonat

1 dl hasselnötter (Eller andra nötter om man känner för det)

4 dl yoghurt naturell

1 grovt rivet äpple

3 msk mörk sirap eller honung


Russin efter smak

Solrosfrön att toppa med


Gör så här:


Sätt ugnen på 200 grader. Hacka nötterna och blanda alla ingredienserna i en bunke. Stjälp upp smeten i en form och toppa med lite frön.


Jag använder en form med måtten: 24*13 cm

Min syster brukar använda en form med måtten: 11*30 cm

Båda storlekarna fungerar utmärkt beroende på hur stora skivor man vill ha, men ajg föredrar de lite större.


Grädda sedan i mitten av ugnen i ca. en timme. Tiden kan variera något beroende på vilken form man använder.


Hoppas ni tycker detta bröd är lika gott som jag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar