lördag 17 december 2011

Devil's food muffin

(tror att det på bilden är en dubbelsats, det blev tre muffins till men de kom inte med på bilden, så alltså totalt 18 st stora muffins)

Denna underbara skapelse har jag sedan jag köpte min muffinsbok avnjutit många gånger! Receptet ger sådär underbart goda cafémuffins som är kompakta men ändå höga/toppiga och smakar massor av choklad! Förutom det som står i grundreceptet brukar jag även kunna "piffa till" muffinsen lite genom att exempelvis stoppa ner en dumle i varje muffins. Man skulle även kunna ta center, daim eller om man har någon annan smarrig favortit från godishyllan!


Ingredienser:

4 1/2 dl vetemjöl
1 1/2 dl kakao
1 3/4 strösocker
2 tsk bakpulver
1/2 tsk salt
2 1/2 dl mjölk
3/4 dl naturell yoghurt
3/4 dl rapsolja
2 ägg
1 tsk vaniljsocker
2 1/2 dl grovhackad choklad

Tillfrostingen behövs:
60 g smör, rumstempererat
1 pkt florsocker (jag brukar ta ett halvt eftersom jag vill ha en krämig konsistens istället för frosting, blir jätte gott!)
1/2 dl kakao
100 g philadelphiaost

Valfri dekoration

Gör så här:

Sätt ugnen på 175 grader.
Blanda vetemjöl, kakao, socker, bakpulver och salt i en bunke.
Vispa ihop mjölk, yoghurt, olja, ägg och vaniljsocker i en annan bunke.
Blanda sedan ihop innehållet från de båda bunkarna tillsammans med den hackade chokladen så att det blir en jämn smet.

(Dessa steg brukar jag dock hoppa över. Jag blandar allt i samma bunke utan att ens vispa, det blir kanonbra ändå!)

Portionera sedan ut smeten i muffinsformar. muffinsformarna gräddas sedan på en muffinsplåt i mitten av ugnen i ca. 20-25 min. Det fungerar även att grädda dem i små suffléformar, det brukar jag göra. Så länge muffinsformarna är tillräckligt stora förstås...

Då muffinsen svalnat görs chokladfrostingen genom att vispa smöret, sockret och kakaon luftigt. Sist vispas philadelpiaosten ned.

Spritsa sedan frostingen på de avsvalnade muffinsen och dekorera eventuellt med någon form av strössel, hackade nötter eller varför inte hackad daim... MUMS!!!

Vill man kan man servera glass till dessa muffins vilket är mycket gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar