fredag 2 mars 2012

Smörgåsgifflar/baguetter

Giffel
Baguette

Nu är helgen räddad! Detta bröd var länge sedan jag bakade, men igår så var det dags. Receptet fick jag av min mamma för ett bra tag sedan. Hon brukar göra dem utan mjölk, men jag tycker det blir godare med. Brödet är fruktansvärt lätt att göra och smakar underbart... :) Så nu är det bara att hoppas att helggästerna tycker om detta bröd precis lika mycket som mig :)

Ingredienser: 16 st.

50 g margarin
5 dl mjölk
50 g jäst
1 tsk salt
1 msk socker
13 dl vetemjöl (Spara lite till utkavlingen)

ägg
vallmofrön
salt

Gör så här:
Smula jästen i en degbunke. Smält margarinet, tillsätt mjölken och värm till 37 grader. Häll ned margarin/mjölk-blandningen i degbunken tillsammans med salt och socker. Rör om lite tills dess att jästen löst sig.
Tillsätt sedan mjöl och arbeta ihop degen till en smidig smet. låt jäsa ca. 30 minuter.
Då degen jäst klart knådas den på mjölat bakbord och delas sedan i två delar. Varje del kavlas ut på mjölat bakbord till rektanglar.

Gifflar:
Skär ut 8 st trianglar per deghalva. Rulla sedan dessa från "botten till toppen" och lägg dem i en båge på en bakplåt. (se bild längre upp)

Baguetter:
Skär ut 8 st rektanglar per deghalva och rulla till fina bröd. (se bild)

Låt bröden sedan jäsa i ytterligare 30 min. Under tiden som de jäser värms ugnen upp till 225 grader.

Då de jäst klart pensla dem med ägg och strö lite vallmofrön och salt ovanpå. Saltet använder jag mest för smakens skull, "skalet" på brödet får lite mer smak då.
Grädda i mitten av ugnen ca. 8-10 min.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar