tisdag 20 mars 2012

Min mammas lite grövre tekakor

I helgen så var det bakdags igen. :) Jag menar, vad gör man inte för att slippa tentaplugga!? Men att baka då hjärnan är helt slutkörd av studier visade sig inte vara så lyckat. Det som hände var att jag glömde havregrynen!!! Tack och lov blev de goda ändå, men dock inte fullt lika goda som de hade varit med havregrynen i sig :)

Ingredienser: (till 2 st fulla 5-liters påsar, kom inte ihåg hur många de blev tyvärr)
1 l mjölk
5 dl havregryn
3 dl strösocker (jag drog ned till 2 och jag tyckte att det räckte)
3 pkt jäst
1 näve vetekli
300 g smält avsvalnat margarin
ca. 26 dl vetemjöl
2 tsk salt

Gör så här:
Låt havregrynen svälla i en bunke med mjölken. Tillsätt jästen, saltet, sockret och margarinet och blanda tills dess att jästen löst sig i bunken. Tillsätt vetekli och sedan mjölet i omgångar tills dess att du fått en fin deg. Låt jäsa i ca 30 minuter och värm under tiden upp ugnen till 225 grader. Då degen jäst klart kavlas den ut till ca. 1 cm tjocklek. Tjockleken kan man variera beroende på om man vill kunna skära tekakorna i två delar eller ej, men detta tyckte jag var lagom då vi vill kunna skära våra.
Då degen är utkavlad används valfritt köksredskap för att "stansa" ut fina runda kakor. I brist på annat så använde jag min sambos proteinshake´s lock, det fungerade utmärkt och jag tyckte att tekakorna blev lagom stora. Grädda sedan i mitten av ugnen tills dess att de har blivit klara och fått lite färg.

MUUUUMS!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar