onsdag 15 februari 2012

Lax med mumsig topping



Eftersom det var alla hjärtans dag igår och jag har en deffande sambo var vi tvungna att äta något nyttigt, men det skulle ändå vara gott. Sambon hade bestämt att han var sugen på hasselbackspotatis (inte sååå onyttigt i lagom mängd), men frågan var vad vi skulle göra med laxen!?
Sedan min klasskompis visat mig hennes lax har jag varit så såld att jag inte har velat tillaga laxen på något annat sätt, men igår så var det receptet strängt förbjudet av min sambo då vi i princip bara ätit denna lax sedan vi gjorde den för första gången (Insams lax). Eftersom kylskåpet var fattigt på både det ena och det andra så fick det bli ett litet experiment på det vi hade. Resultatet blev rätt gott faktiskt! Dock hade det nog blivit ännu godare om vi hade haft färsk basilika och creme fraiché istället för kvarg :)

Ingredienser:

900g lax (det blev en del över...)
1 pkt fetaost (200g)
1 dl kvarg
2-3 soltorkade tomater (hackade i bitar)
100 g philadelpiaost
salt och peppar

Potatis
smör/margarin (vi använde milda culinesse)
salt och peppar
ströbröd

Gör så här:

Vi började med potatisen eftersom den skulle ta lite längre tid i ugnen. Potatisen skar vi likt man brukar göra med hasselbackspotatisar, smörade dem och tillsatte lite salt och peppar innan de sattes in i mitten av ugnen på 200 grader. Hur lång tid potatisarna tar på sig innan de är klara beror på hur stora de är, men våra tog närmare en timma på sig. Med jämna mellanrum ska de tas ut och smöras. Sista gången de tas ut strör man även lite ströbröd på för att få en fin yta och lite krispighet.

Medan potatisen är inne i ugnen förbereds laxen. Börja med att smula fetaosten i en bunke och tillsätt sedan resterande ingredienser (salt, peppar och vitlökskrydda efter smak) och blanda till en fin tjock smet som sedan breds ut över laxen.
Sedan är det alltid lika svårt att veta när laxen ska in i ugnen, men vår åkte in ca. 20-25 minuter efter potatisarna. Allt fick sedan gräddadas tills potatisarna var klara (laxen hade dock kunnat vara inne något kortare för att få den mindre torr).

Till alltihopa åt vi en god sallad som min sambo gjorde
med hjärtgurkor <3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar