lördag 18 februari 2012

Ugnsgratinerad aubergine med köttfärs

Idag så provade vi något nytt... Aubergine är något som jag och min sambo aldrig tillagat förut så vi tänkte att idag skulle få bli den fösta! Det hela fick börja med en stormig resa till Coop för att handla, herre jösses vad det snöade och blåste! Den där resan vill jag inte göra om, speciellt inte utan täckbyxor (dumt nog). Men som tur var fick vi i alla fall tag i våran aubergine så att middagen kunde lagas :)
Resultatet på den ej tidigare beprövade auberginen blev bra. Dock blev auberginen alldeles för smaklös i jämförelse med vad jag trodde att den skulle bli. Nästa gång får det bli lite mer salt, peppar och olivolja på den innan den åker in i ugnen så kanske det blir bättre! Men köttfärsröran var en riktig goding :)

Ingredienser:

2 Auberginer
400 g köttfärs
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
1 morot
1 köttbuljonstärning
2 dl tomatsås (vi tog krossade tomater + lite tomatpuré)
1 burk kidneybönor, avrunna
1-2 dl riven ost
olivolja
salt
peppar

Gör så här:
Sätt ugnen på 200 grader. Dela auberginerna på mitten och lägg dem med utsidan nedåt i en ugnsform och skär snitt i dem (jag gjorde ett korsmönster utan att förstöra skalet). Salta, peppra och ringla olivolja över dem och grädda i ca. 20 minuter i mitten av ugnen.
Under tiden auberginen gräddas hackas löken, moroten rivs fint, och vitlöken pressas. Löken (vit och gul) och moroten steks sedan med olivolja i en stekpanna tillsammans med köttfärsen. Salta och peppra efter smak.
Då alltihopa stekts ihop tillsätts tomatsåsen, köttbuljongen och bönorna. Puttra sedan i ca. 10 min. Smaka av och tillsätt mer salt och peppar om det behövs.
Häll upp köttfärsblandningen ovanpå auberginerna och toppa med osten. Gratinera i ugnen i ytterligare ca. 15-20 minuter.

Servera med grönsaker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar