torsdag 2 februari 2012

Dammsugare

Dessa små godingar bakade jag till jul för att ta med mig hem under jullovet. Dock hamnar de här först nu eftersom vi hade en mycket hektisk decembermånad i skolan...
Det som är bäst med dammsugare förutom deras söta utseende och goda smak är att de är lätta att göra! Nackdelen är att det är liiite tidskrävande, åtminstone för mig :) Jag är dock känd för att vara den sega snigeln/sköldpaddan i nästan allt jag gör...

Ingredienser:

100 g smör/margarin
1 dl florsocker
2 tsk vaniljsocker
3 msk kakao
4 dl smulor från sockerkaka
arraksessens efter smak
200 g marsipan
3 msk florsocker
100 g choklad

Gör så här:
Rör smör, socker, vaniljsocker och kakao poröst. Tillsätt sedan kaksmulorna och rör om väl. Då allt blivit en bra blandning tillsätts arraksessensen efter smak. Var dock lite försiktig eftersom det lätt kan bli för mycket (i alla fall för mig :P)

Forma sedan till runda längder, tjockleken bestämmer man själv :)
Dessa längder får sedan stå svalt en stund.

Kavla under tiden marsipanen till en lagom storlek så att längderna får plats att rullas in. Har du inte köpt färgad marsipan kan du färga den själv med karamellfärg. Skikta sedan över florsocker. Rulla in längderna som stått svalt in i den kavlade marsipanen och skär sedan rullarna till önskat stora dammsugare.

Ställ gärna snart färdiga dammsugarna svalt (med fördel i frysen, detta gör att chokladen sedan stelnar snabbare) och smält sedan chokladen över ett vattenbad eller i mikron.
Doppa ändarna på dammsugarna, låt stelna och förvara dem sedan i frysen :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar