torsdag 25 oktober 2012

Proteinäppelkaka


Denna lite nyttigare variant av äppelkaka ser kanske inte så mycket ut för världen men är riktigt god! Receptet har jag komponerat ut själv med hjälp utav mitt andra recept på äppelkaka. För att vara en nyttig version måste jag säga att jag var förvånadoch det bästa av allt är att de även är goda att äta dagen efter!

Ingredienser: ca. 3 små pajformar
5 äggvitor
60 g lättmargarin (tog ICA´s)
1,75 dl sötningsströ
0,75 dl mandelmjöl
0,5 tsk bakpulver
1 dl vetemjöl
1 dl lättmjölk
1 portion Biotech whey 100 Bourbon vanilla
1 portion casein vanilj (body science)
ca. 1 stort äpple
vaniljsocker efter smak (ex. både på äpplena och lite i degen)
ev. kanel

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader. Smält margarinet samtidigt som du skalar och skär äpplet i lagom stora bitar. Lägg äppelbitarna i pajformarna och strö gärna lite vaniljsocker på dem. Separera äggvitorna från äggulan och blanda äggvitorna med mjölken och margarinet. Blanda alla torra ingredienser och tillsätt till margarin/mjölk/äggviteblandningen lite i taget. Blir smeten för tjock behöver man inte tillsätta allt från mjölblandningen och känns den för lös kan man tillsätta lite mer mjöl eller casein.
Grädda i mitten av ugnen. Det går rätt fort så håll koll! Kommer tyvärr inte ihåg hur länge exakt jag hade mina i ugnen...

Då de är klara gjorde jag ett tappert försök med att dekorera med kanel... Gick lite sisådär!

Servera med ex. proteinfluff på vanilj eller om man vill lyxa till det med lite glass!

Hoppas ni lyckas med er paj! :)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar