lördag 24 augusti 2013

Citron-choklad cake pops


Då det är födelsedagsfest tyckte har att det passade bra att göra lite cake pops! Har aldrig provat göra dessa godsaker tidigare, men jag blev så inspirerad av min sambos syster att jag var tvungen att prova! Efter lite googlande kom jag fram till detta recept och ett annat. Tycker de blev rätt söta (och goda!) faktiskt...

Ingredienser: ca. 20-30 st.
2 pkt ICA Basic sockerkaka á 350g
ca. 300g lemoncurd
ca. 600g mörk choklad (allt behövs ej, men krävs för att kunna doppa dem, jag sparade det som blev över för dekorering av de andra cake popsen)
Valfritt strössel för dekorering
Blompinnar/grillpinnar (knöt ihop 2 grillpinnar istället för att ha blompinnar då de var så dyra, två krävdes då pinnarna var så tunna och bollarna så tunga)

Gör så här:
Smula sönder sockerkakorna i en bunke. Blanda i lemoncurd tills dess att en klibbig smet bildats, ungefär som när du gör Dammsugare/Punchrullar. Rulla till bollar, lite större än en 5-krona i diameter. Ställ i kylen i 30 minuter.
Smält lite choklad och doppa spetsen på blompinnarna/grillpinnarna och stick ned dem i bollarna. Detta gör du för att "limma fast" pinnen i bollarna som annars ganska lätt lossnar.
Ställ dem i frysen ca. 1 timme eller över natten.
Smält resterande chokladen och doppa bollarna, dekorera med strössel innan chokladen stelnat.

Det blir både snyggt och gott! :D


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar