torsdag 1 augusti 2013

Choklad och valnötsbröd med tranbär


I förra inlägget nämnde jag ett bröd som jag bakade samma dag som NYC Pretzel. Trots att brödet heter chokladbröd skulle jag inte vilja påstå att brödet smakar särskilt mycket choklad. Brödet är dock aningen sött. Receptet har jag fått från tidningen BAKA precis som det förra, dock innehåller originalreceptet torkade körsbär istället för tranbär och lite rom. Detta skippade jag då körsbären var i princip omöjliga att få tag på och att jag inte hade någon rom att låta dem ligga och dra i. Blev hur lyckat som helst!
Trots det "grova utseendet" måste jag dock göra er besvikna för det innehåller inte särskilt mycket fibrer alls, MEN, istället kan jag skryta med att det är LÄTT det godaste brödet som jag smakat!
Hoppas jag nu inte ger er falska förhoppningar i bakandet, men brödet är riktigt gott och BÖR provbakas!

Ingredienser: (2 bröd)
150 g torkade tranbär
75 g jäst
3 dl vatten
1,5 dl sirap
0,5 dl valnötsolja (fanns på Kvantum där jag brukar handla på oljehyllan)
3 msk kakao
0,5 msk salt
ca. 10 dl vetemjöl special
150 g valnötter, grovhackade

Gör så här:
Smula jästen i en bunke och häll över vatten. Rör om tills jästen löst sig i vattnet. Tillsätt sirap, valnötsolja, kakao, salt och mjöl. Arbeta degen i minst 10 minuter.
Låt jäsa till dubbel storlek, tar ca. 1,5h. Blanda ned tranbären tillsammans med valnötterna. Forma degen till 2 runda/ovala limpor och låt jäsa i 30 minuter.
Lägg under tiden in en baksten eller en plåt i ugnen och värm ugnen till 250 grader.
Strö lite mjöl på brödet då det jäst klart och snitta med en mycket vass kniv eller rakblad ränder över brödet.
Lägg in bröden på bakstenen/plåten. Sänk värmen till 200 grader efter 5 minuter passerat och fortsätt grädda i ytterligare 20-25 minuter.

Personligen tycker jag brödet är godast då det serveras enbart med smör, men det är ju en smaksak!
Fungerar utmärkt att baka i förväg och frysa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar