måndag 26 augusti 2013

Ballerina cake pops



Då jag fyllde år bakades dessa små godingar istället för att göra en tårta. Just denna som gjordes på ballerina choklad kladdkaka blev riktigt goda!!! Gjorde även en fylld med sockerkaks och lemon curd smet vilka också blev goda, men inte fullt lika goda som dessa.
Cake pops är rätt lätt att göra, men kan stundtals vara lite tidskrävande och "pillrigt". Personligen skulle jag dock säga att det är värt besväret. De små bakverken blir inte bara fina att ställa fram, utan även mycket goda. Passar perfekt till barnkalas, fester, som studentfika etc.
Mina förberedde jag någon dag innan och förvarade dem i frysen. Enda nackdelen då, är att det bildas en del kondens på dem, men jag upplevde det inte som något problem. Bäst hade kanske varit att ha dem i någon form av sval eller liknande...

Ingredienser: ca. 25 st
2 pkt Ballerina kladdkaka choklad
100-150g philadelpia
300g vit choklad
Lite mörk choklad för dekorering
grillpinnar

Gör så här:
Kör ballerinakexen i en matberedare tills dess att alla kexbitar är borta, ska bli som ett "mjöl". Blanda i philadelpiaosten så att smeten får en "lagom tjock" konsistens, det skall vara möjligt att rulla bollar!
Rulla till bollar, aningen större än en 5-krona. Ställ i frysen en stund så att de stelnar något.
Smält under tiden lite av den mörka/vita chokladen för att använda som lim till pinnarna. Doppa spetsen på grillpinnarna i den smälta chokladen och stick sedan ned i kakbollarna.
Ställ i frysen tills dess att de blivit riktigt kalla.
Smält den vita chokladen, jag använde en kaffemugg för att få lite "höjd" på den smälta chokladen.
Doppa de kalla bollarna i chokladen och ställ upp dem på en bricka eller åt andra hållet i ex. lite frigolit i en blomkruka/vas för att få riktigt runda fina cake pops.
Smält sedan lite mörk choklad och ringla över som dekorering.

Hoppas det smakar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar