söndag 17 november 2013

Blåbärspaj

För två veckor sedan bakade jag denna blåbärspaj som efterrätt till mina kompisar som jag hade på besök. Pajen var relativt lätt att göra, lätt att lyckas med, och bra då den går att förbereda. Det enda man INTE bör göra med denna paj är att tappa den i golvet! Tro mig, detta hände mig! Det är inte bara omständigt att göra om den, utan det mest jobbiga är att få bort blåbärskrämen från golvet! Fick skura, skura OCH skura... Tur för pajen att den var UNDERBART GOD, annars hade jag aldrig övervägt att göra den igen! Men den är verkligen värt att prova på, även om man skulle råka tappa den i golvet. ;)

Ingredienser:
150 g smör
6 dl vetemjöl
2 + 1,5 dl socker
1,5 tsk bakpulver
750 g blåbär
5 msk potatismjöl
3 msk vatten
2 tsk vaniljsocker

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret i en kastrull, blanda först i 2 dl socker, sedan vetemjölet och bakpulvret.
Häll 500 g av blåbären i en kastrull tillsammans med vaniljsockret och 1,5 dl socker. Låt koka upp.
Tryck ut pajdegen i en form med löstagbar kant, den jag använde var 20 cm i diameter, men en form på 24 cm går nog också bra då mitt pajskal blev rätt tjockt. Kom ihåg att trycka ordentligt upp på kanterna då kanterna skall vara rätt höga.
Blanda vatten och potatismjöl. När blåbären kokat upp tas kastrullen från värmen och rör ned potatismjöl/vatten-blandningen under konstant omrörning så att det inte blir klumpar.
Rör i resten av blåbären.
Häll krämen i pajformen och grädda i mitten av ugnen i ca. 30 minuter.
Ställ svalt innan servering, gärna i kylen, så att krämen hinner bli lite fastare och inte rinner ut.

Servera gärna med hemgjord vaniljglass! :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar