måndag 18 november 2013

Vetesurdegsbaguetter

 Förra veckan bakade jag detta bröd. Personligen har jag aldrig bakat surdegsbröd förut, men eftersom det kommit färdiga surdegar nu som man kan köpa på affären kände jag att det var dags att prova (lat som jag är)!  Receptet hittade jag på Kronjästs hemsida och bröden blev riktigt goda, bättre än baguetterna man köper. Kommer nog att odla min egen surdeg framöver då surdeg visade sig vara ett lyckat koncept!
 Till middagen gjorde vi även vitlöksbröd av dem, åååh så gott! Kommer aldrig köpa färdiga vitlöksbröd igen!

Ingredienser:
1 burk (150 g) Bagarens Surdeg Vete
½ pkt (25 g) Färsk KronJäst för matbröd
5 dl (500 g) Vatten, kallt
13,5 dl (800 g) Vetemjöl special
2,5 tsk (15 g) Salt eller Havssalt
1 msk (20 g) Oliv- eller rapsolja

Vitlökssmör:
50 g  normalsaltat smör (rumstempererat)
1 stor pressad vitlöksklyfta
1 msk finhackad persilja
1 krm salt
(blandas jämnt och förvara svalt)

Gör så här:
Skaka burken med surdeg. Häll upp i en degbunke tillsammans med jäst, vatten, vetemjöl och olja. Knåda degen 10 minuter i maskin eller ca. 15 minuter för hand (viktigt för brödets konsistens).  Degen skall vara lös, men inte kladdig. Forma degen jämn och fin och låt jäsa till dubbel storlek, minst 2 timmar.
Häll upp degen på mjölat bakbord. Forma till baguetter, för mig blev det 5 st ungefär lika stora som de vitlöksbaguetter man köper från "bake off-disken" på mataffärerna. Men man kan även göra färre stora.
Låt jäsa ungefär en timme.
Sätt ugnen på 260 grader lagom tid innan bröden jäst klart och ställ samtidigt in en ugnsform med vatten. Då bröden jäst klart snittas några snitt med en kniv och de gräddas sedan i mitten av ugnen på 220 grader i ca. 20 minuter.

Servera gärna med vitlökssmör!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar