lördag 16 november 2013

Rosentårta med smak av choklad, hallon & lime

 Till min sambos födelsedagsfirande bakade jag även denna tårta. Receptet jag använde kommer från Hela Sverige bakar 2013. Personligen är jag väldigt missnöjd med den då jag anser att spritsningen på tårtan som skulle se ut som fina rosor, i verkligheten blev "vissna" och allmänt svåra att få rosenlika. Nästa gång jag provar mig på något liknande tror jag att jag kommer att använda någon form av cream cheese frosting istället. Tror att det skulle vara mycket lättare att få att se bra ut. Nackdelen då är väl att själva tårtan kommer att bli mäktigare och då kanske kommer att måste kompenseras med någon fräschare fyllning. Men detta återstår att se till nästa gång det bakas rosentårta!
Hoppas ni kanske lyckas bättre än jag med spritsningen på denna för i övrigt UNDERBART GODA TÅRTA! För även om exteriören på tårtan blev lite sisådär, så var innehållet himmelskt gott! Tårtbottnen var saftigt god, den bästa chokladtårtbotten jag bakat och fyllningarna var riktigt goda de med! Kommer absolut att använda dessa fler gånger!
(Tårtbottnen kan med fördel göras dagen innan eller flera dagar innan och då förvaras i frysen.

Ingredienser:
Tårtbotten:
2,25 dl vetemjöl
0,75 dl kakao
0,5 tsk bikarbonat
0,5 tsk salt
75 g osaltat smör
2,25 dl socker
ca. 1 tsk vaniljessens (vaniljextrakt enl. originalreceptet, man kan nog även ta vaniljsocker och smaka av så att smaken blir bra!)
2 ägg
1,75 dl mjölk
1,5 msk vatten
0,75 tsk snabbkaffepulver av espressotyp

Mjölkchokladkräm:
100 g Färskost
100 g mjölkchoklad
1 tsk ljus sirap (lönnsirap enl. originalrecept)
1 tsk starkt kaffe
1 tsk mjölk
0,5 krm salt
1 msk kakao

Hallon och limekräm:
75 g osaltat smör, rumsvarmt
1,25 dl florsocker
0,5 dl strösocker
150 g färskost
0,5 dl hallonsylt
50 g färska hallon
2 lime, rivet skal
smör/margarin att smörja formen med

Marängsmörkräm och garnering:
200 g äggvita (ca 5-6 st)
3,5 dl strösocker
0,75 dl vatten
450 g smör, rumsvarmt
1 tsk vaniljextrakt
1 tsk röd pastafärg
Pärlströssel

Gör så här:
Tårtbotten:
Sätt ugnen på 175 grader. Spänn fast ett bakplåtspapper i en form med löstagbar kant (min var 20 cm i diameter) och smörj med lite smör/margarin.
Vispa smör och vaniljsocker luftigt, tillsätt sedan sockret och fortsätt vispa i ca. 5 minuter (smöret skall ej vara smält). 
Blanda mjöl, bikarbonat och salt i en separat bunke. Tillsätt äggen ett åt gången varvat med mjölblandningen till den fluffiga socker/smörblandningen. Börja och sluta med mjölet. Rör sedan tills dess att smeten är jämn och slät.
Grädda tårtbottnen i nedre delen av ugnen i 30-35 minuter. Ställ åt sidan för att svalna, går med fördel att frysa fram tills dess tårtan skall göras.

Mjölkchokladkräm:
Smält chokladen över ett vattenbad eller i mikron. Låt svalna något i rumstemperatur.
Rör färskosten krämig, tillsätt den smälta chokladen, mjölk, kaffe, sirap och salt och blanda till en jämn smet. Bred/spritsa ut den på understa lagret på tårtan.

Hallon och limekräm:
Vispa smör, florsocker och salt vitt och fluffigt. Tillsätt färskosten och rör tills dess att det är väl blandat utan att förlora för mycket av luftigheten och att den blir lös. Rör i hallonsylten samt det rivna skalet av limen. Spritsa/bred ut smeten på det övre lagret på tårtan.

Italiensk marängkräm:
Vispa äggvitorna. Koka upp socker och vatten och låt blandningen komma upp till 118 grader. Tag blandningen från värmen och häll långsamt (inte allt på en gång) ned i den vispade äggvitan samtidigt som den vispas. Fortsätt sedan vispa marängsmeten tills dess att den svalnat (ca. 15 minuter). Tillsätt vaniljessens och röd pastafärg.
Tillsätt nu smöret i små klickar under fortsatt vispning, då allt är jämnt blandat är smeten redo för att spritsas på tårtan i form av rosor. Dekorera ev. med pärlströssel.


En mycket dålig bild för att visa lagren på tårtan... Men god var den!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar