söndag 13 oktober 2013

Mugcake kanelbulle/äppelkaka


Precis som jag skrev i mitt förra inlägg har jag blivit ett stort fan av i princip allt Tasty Health gör! Alltså, hon kan verkligen sin sak när det kommer till att göra supergoda mättande frukostar! Eftersom jag dessutom är en riktig "gottegris" och älskar sådant som smakar sött och gott finns det väl inget bättre än att kunna göra något som är allt detta och dessutom nyttigt! Receptet till denna underbara skapelse postade hon för några dagar sedan (bilden gör den absolut inte rättvisa!) och är en" kanelbulle-mugcake". Jag har även gjort denna men med äppelbitar nedblandeade i kanelsmeten (blir som en äppelkaka istället), blev hur bra som helst!
Till mina muggkakor använder jag mig alltid av min favorit temugg. Eftersom den är lite större och bredare än vanliga muggar tycker jag att resultatet blir mycket bättre!
Varsågoda, här kommer receptet som hon la ut, fast med nån lätt modifikation!

Ingredienser:
50 g havremjöl
1 msk kokosmjöl
1 msk stevia
1 tsk bakpulver
0,5 tsk kanel
0,5 tsk kardemumma
1 msk lätt kvarg
2,5 msk lättmjölk
3 msk äppelmos
2 äggvitor (ca. 75 g)
Vaniljarom efter smak

Kanelrippel:
2 msk Agavesirap
1 tsk kanel

Vaniljkräm:
200 g lätt kvarg
sötningsströ efter smak
vaniljarom efter smak
vatten

Ev. ett halvt litet äpple, skalad och skuren i små bitar. (då halva satsen av "kanelrippeln"!)

Gör så här:
Blanda alla ingredienser till mugcaken i en temugg. Blanda ingredienserna till kanelrippeln i en separat skål som sedan ringlas över mugcake-smeten. Vill du göra den som en äppelkaka gör du halva mängden av kanelrippeln (tillsätt ev. lite extra kanel) som sedan blandas med äpplena innan de strös över mugcake-smeten.
Kör i micron tills dess att den ser klar ut (lite "geggig i mitten tycker jag att den ska vara, men det är en smaksak!), i min micro tar det ca. 3 minuter.
Under tiden mugcaken är i micron blandas ingredienserna till vaniljkrämen i en skål. Servera sedan tillsammans med din mugcake.

Hoppas det smakar!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar