lördag 12 oktober 2013

Nyttigt bananbröd


För ett tag sedan bakade jag detta bröd som jag precis som så mycket annat nuförtiden tittat på Tasty health´s hemsida. Alltså, så fruktansvärt mycket gott hon gör!!! Jag är såld, ett stort fan helt enkelt!
Kortfattat blir brödet likt en banankaka, men inte fullt lika söt. Jag lade dessutom till lite pumpa och solrosfrön samt lite flingsalt på toppen innan gräddning.
Jättegott att ha som ett litet mellanmål eller som extra tillbehör till flingtallriken på morgonen då de inte blir så stora utan perfekt snack size!
Här kommer min variant av hennes recept, Yum yum :)

Ingredienser:
0,75 dl mandelmjöl
0,75 dl kokosmjöl
0,5 dl havremjöl (mjöl som körts i en matberedare/med stavmixer till ett pulver)
65 g lätt kvarg
2 äggvitor
2 tsk bakpulver
0,5 tsk bikarbonat
1 tsk kanel
2 mosade MOGNA bananer
valfri olja till att smörja formen med

ev. 1 msk sötningsströ/Stevia
ev. vaniljaarom
ev. valfria frön
ev. flingsalt

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader. Smörj en rektangulär brödform, jag smorde den med kokosolja likt originalreceptet. Blanda all ingredienser till brödet i en bunke, vill du tillsätter du sötningsmedel, vaniljarom och lite frön efter egen smak. Bred ut i den oljade formen.
Strö ev. över lite frön och flingsalt.
Grädda i mitten av ugnen i ca. 45 minuter. OBS! Grädda inte för kort tid! Då blir den lätt degig och passar då inte lika bra som matbröd, utan mer som en kaka. :)

Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar