onsdag 2 oktober 2013

OIAJ blåbär-vanilj


Måste verkligen erkänna att jag snöat in mig på dessa skapelser i alla olika smaker! OIAJ (oats in a jar) är verkligen en hit, och så enkelt att bara ha i kylen som ex. en nödfrukost! Jag är en person som normalt äter havregrynsgröt väldigt ofta (tror mina klasskamrater instämmer!), och detta är ju som en gröt... fast bättre! Och sämre blir den inte med blåbärssmak. Lite kul är att jag oftast när jag äter något med blåbär så tänker jag på min lillasyster nere i Lund, är det någon som älskar blåbär så är det hon! Tror definitivt att hon skulle gilla denna. Prova, det är både gott och nyttigt! :D

Ingredienser: 2 st burkar/portioner
60 g havregryn (ca. 1,5 dl)
75-100 g finriven zucchini
75-100 g blåbär (frysta eller färska)
0,5 burk blåbärspuré (á 125g)
80 g äggvita (ca. 2 st stora ägg)
1 dl lättmjölk
1 dl vatten
1-2 msk sötningsströ/stevia
vaniljessens efter smak

Vaniljkräm:
200 g lätt kvarg (jag använde Lindahls)
150 g mini keso
2 msk philadelpia 5%
vaniljessens
1 msk sötningsströ/stevia

Valfri mängd blåbär

Gör så här:
Blanda alla ingredienser förutom äggvitan till "gröten" i en kastrull. Koka upp i någon minut, tillsätt sedan äggvitan under omrörning och koka en liten stund till. Ställ åt sidan för att svalna något.
Rör ihop alla ingredienser till vaniljkrämen.
Lägg allt "lager på lager" i en burk, se bild ovan, med vartannat lager gröt, vaniljkräm och blåbär (valfritt). Ställ i kylen tills dess du blir sugen! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar