torsdag 17 maj 2012

Morotskaka


Jag måste erkänna en sak... Detta måste nog vara den godaste morotskakan jag någonsin smakat som varit hembakad. Är verkligen nöjd med detta recept som jag valde att prova! Själva kakan blev saftig och kompakt utan att vara "degig" med en enligt mig perfekt kryddsättning. Cremén som smetades ovanpå var dessutom himmelsk!
It's a winner!!!

Ingredienser: Till ca. 50 st.

Kakan:
6 st ägg
6 dl socker
9 dl fint rivna morötter
375 g smör/margarin
6 dl vetemjöl
3 tsk bakpulver
3 tsk bikarbonat
3 tsk kanel
1 tsk kardemumma
1,5 tsk vaniljsocker

Glasyr:
400 g philadelphiaost
150 g rumsvarmt smör/margarin
7,5 dl florsocker
2 tsk vaniljsocker

kokos som dekoration

Gör så här:
Börja med kakan.
Sätt ugnen på 175 grader. Vispa ägg och socker pösigt med elvisp i en bunke. Tillsätt resterande ingredienser och vispa lätt så att det blir en slät "fluffig" smet. Häll smeten i en smord och bröad långpanna och grädda i mitten av ugnen i ca. 25 minuter. Låt sedan svalna.

Då kakan svalnat görs glasyren. Blanda alla ingredienser i en bunke och vispa med en elvisp till en jämn smet. Bred ut ett jämnt lager över kakan och strö sedan kokos över som dekoration.

Innan kakan skärs i bitar kan det vara smart att ha den i frysen en stund så att glasyren stelnar något. Det blir då lättare att skära fina snitt i kakan och glasyren.

4 kommentarer:

  1. Godaste morotskakan någonsin blev jag och 50 pers bjudna på vid en 50-års fest.
    Tack för receptet som jag ska spara i evighet.

    SvaraRadera
  2. Perfect results, next time ill reduce the amount of kanel it overpowered the carrots may be swit measures with kardemumma. Otherwise 9,5/10

    SvaraRadera
  3. Hej! en fråga, hur stor ska långpanna vara?

    Tack!

    SvaraRadera
    Svar
    1. En standardlångpanna är ca. 48x34. Har tyvärr hunnit byta ugn och har inte kvar långpannan så jag kan inte mäta den jag använde då jag bakade kakan. Hoppas detta var till hjälp!

      Radera