torsdag 31 maj 2012

Kanelbullar


När jag var liten åt vi väldigt mycket kanelbullar, så mycket att det i princip sprutade ut genom våra öron!
Men som med allt annat läggs gamla favoriter åt sidan för nya, och för mig har kanelbullarna fått lega i ide ett bra tag, ända fram tills igår... Igår bakades det ca. 100 kanelbullar åt mammas arbetskamrat. I och med att doften spred sig i lägenheten väcktes inte bara barndomsminnen från utflykter där kanelbullen var en standard i matsäcken,  utan även ett gigantiskt bullsug! Det blev inte bättre av att jag när jag kom hem från skolan idag fortfarande kunde känna doften av de väldoftande läckerheterna! Men ajja bajja, se men inte röra! :)

Ingredienser: ca 50 st.

150 g smör/margarin
5 dl mjölk
1 pkt jäst (för söta degar)
1/2 tsk salt
1-1,5 dl socker
2 tsk kardemumma (malen)
1,4 l vetemjöl

Fyllning:
150 g smör/margarin
1,5 dl socker
2 tsk kanel

Garnering:
1 ägg
pärlsocker

Gör så här:
Smula jästen i en bunke och tillsätt saltet.
Smält smöret/margarinet i en kastrull. Tillsätt mjölken och rör tills dess att blandningen är fingervarm (37 grader). Häll mjölk/margarinblandningen i bunken och rör om tills all jäst löst sig. Tillsätt sedan sockret, kardemumman och det mesta av mjölet. Arbeta in mjölet i degen under ca 5 minuter så att degen blir jämn och fin. Låt jäsa i ca. 30 min.

Medan degen jäser blandas ingredienserna till fyllningen i en skål/mindre bunke.

Då degen jäst klart delas den i två delar där vardera del kavlas ut till en rektangulär form, ca. 35*40. På den utkavlade degen breds fyllningen och sedan rullas den ihop till en rulle som skärs i lagom tjocka skivor. Skivorna placeras sedan på en ugnsplåt klädd med bakplåtspapper eller i bullformar. Dessa får jäsa i i ca. 30 min innan de penslas med ett uppvispat ägg och dekoreras med pärlsocker.
Grädda i mitten av ugnen på 250 grader i ca. 5 minuter.

Vill man kan man även göra andra former på bullarna, ex göra en vetelängd eller små knyten :) Vetelängden har jag dock ingen bild på...


               Vanlig kanelbulle                                        knyten

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar