onsdag 16 maj 2012

Twixkaka



Under den senaste tiden känner jag att jag verkligen har fått gett utlopp för mitt bakintresse! Det har kanske inte synts så mycket här, men här hemma har det verkligen hänt saker. Förutom att hjälpa mamma med hennes bakning så har jag även fått en liten beställning av en av hennes arbetskamrat på några kakor. Bland annat denna underbara skapelse som bakades igår. Detta är en av mina absoluta favoriter som jag skulle kunna ha i frysen jämt om det inte vore för att jag inte skulle kunna låta bli dem... Tragiskt men sant, jag har ingen karaktär när det kommer till kakor som ligger i frysen hemma, att motstå sötsaker på ett fik eller i affären är en helt annan sak. Därför är det så bra när man bakar åt någon annan, för då får man inte röra dom! :)
Men om jag ska återgå till att prata om twixkakan så är det bästa med kakan kombinationen av de olika lagren. Först en torr, nästan lite smulig botten följt av en förföriskt god kola som sedan toppas med ljus choklad. Ett annat plus är att de dessutom är jätte lätt att skära till fina rutor! MUMS!

Ingredienser:


Kakan:
6,5 dl vetemjöl
1 dl socker
225 g smör/margarin

Kolan:
350 g smör/margarin
4 dl socker
6 dl grädde
4 msk sirap

Garnering:
250 g ljus choklad

Gör så här:
Börja med kolan eftersom den tar mycket lång tid på sig. Tag en större kastrull och tillsätt alla ingredienser. Rör om tills dess att det börjat att koka och låt den sedan koka på svag värme i ca. 2 timmar under uppsikt. Rör även då och då, det kan finnas en risk att det kokar över/bränns vid då smeten är ungefär som en knäcksmet.

Under tiden kolan kokar förbereds kakan. Sätt ugnen på 175 grader. Blanda alla ingredienser till kakan i en bunke tills dess att du fått en finfördelad smulig deg.Tag en form, ca 25*30 cm stor och tryck ut den smuliga degen i den. För att få lagret jämnt och fint brukar jag i slutet trycka till med en stekspade för att få ett så rakt lager som möjligt.
Då kakdegen ligger fint i formen gräddas den i mitten av ugnen i 20 minuter tills den fått lite färg. Låt den sedan stå och svalna tills dess att kolasmeten har kokat klart.

Då kolasmeten är klar hälls den över kakan. Låt svalna.

(detta kan testas m.h.a. ett kultest, alltså genom att hälla ca 1 tsk kolasmet i ett glas med kallt vatten, får kolan den konsistens man vill ha är den klar)

Då kolasmeten svalnat smälts chokladen över ett vattenbad. Bred chokladen över kolan och vänta tills dess att den stelnat. Skär sedan i lagom stora bitar.

Kakan går utmärkt att förvara i frysen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar